Interfloras reklam genom tiderna

Säg det med blommor var budskapet 1924. En slogan som håller än idag – det gäller däremot inte allt som göms i arkiven. Följ med en tidsresa i marknadsföring!

1920–1940-tal  

Blomsterförmedlingens numera copyrightskyddade slogan, Säg det med blommor, fångade uppmärksamheten redan 1924. Reklamen visade att världen låg öppen och blommor kunde budas nästan vart som helst. Kanske till en åldrig mamma långt bort, som i den allra första morsdagsreklamen 1929. Att anspela på skuldkänslor var inte fel!

 

1. Plansch från 1924 med handgjord illustration och budskapet Säg det med blommor.
2. Mors dag uppmärksammas för första gången med en annonskampanj 1929.
3. Skyltningstävlingar var länge en populär marknadsföringsmetod, här med levandeskyltdockori Gävle, 1933.
4. Fred och öppna gränser! Äntligen kan blommor skickas till de flesta länder, 1946.

1950–1960-tal  

Nu fanns det mer pengar i reklambudgeten. Kampanjerna blev proffsigare och illustrationer var populärt. Romantiken spirade och blev allt mer vågad.

 

1. Mors dag-affisch, 1950.
2. Begreppet blommografera är ganska nytt 1955 och marknadsförs i helsidesannonser.
3. Annonsfoto för fackhandelsreklam, 1968.

1970-tal  

Nya loggan ”ekorren” introducerades. Man anar flower power-influenser i tulpankampanjen som gjordes tillsammans med Hollands blomsterodlare.

 

1. Tulpaner piggar upp hemma vid matborden 1971.
2. Flower power inspirerar 1973 när tulpankampanjen fotograferas bland maskrosorna.

1980–1990-tal  

Interflorakedjan utvecklades med hjälp av massiv marknadsföring. Nya framgångar nåddes med hjälp av TV-reklam, men 1990-talets snackis blev den nakna Flowerman. Annonsen med Flowerman och texten Glädjespridaren belönades med ett Guldäggsdiplom.

 

1. På 1980-talet kom den första Alla hjärtans dag-annonseringen.
2. 1990-talets snackis blev den nakna Flowerman, här i en väldoftande tryckt annons.

2000–2010-tal  

Kampanjerna var färgstarka och inkluderande. Digital marknadsföring tog över den tryckta annonseringen mer och mer.

 

1. 1950-talets nyord blommografera används fortfarande I en annons för månadsbuketter 2014.
2. Nya ord dyker upp i språket och kommer till användning i annonserna, eller som här en affisch för marsbuketten 2016.
3. 2017 var formspråket randigt (och ibland prickigt), som den här fönsterdekalen.

2020-tal  

Rosa Bandet är en av årets viktigaste kampanjer och 2021 blev Interflora huvudsponsor. Interfloras varumärke sprids även i digitala och sociala medier samt poddar.

 

1. 2021 blev Interflora huvudsponsor för Rosa Bandet och samlade in 4,1 miljoner kronor till Cancerfonden under året. Foto: Lisa Höök 
2. 2022 vill vi ha ögonkontakt med modellen, som ofta fotograferas utomhus för att förstärka årstid och budskap. Foto: Rikard Lilja
3. Trendkollektionen 2022 gick i naturliga toner och såldes av alla Interflorabutiker. Foto: Henrik Bonnevier